Hoe eet ik meer zeewier?

Eerder schreef ik een blog over het belang van algen en zeewieren voor de gezondheid. Maar uit ervaring weet ik dat veel mensen niet zo gecharmeerd zijn van gedroogde zeewieren (ikzelf eigenlijk ook niet) en het in de praktijk dus niet zo heel vaak wordt gegeten.


Daarom was ik blij toen ik een product aankondiging zag van een nieuw product, Furikake, een sesam-zeewier strooisel. Ik heb het product uitgetest en vind het erg lekker.
Furikake bestaat vooral uit zwart en wit sesamzaad, deels geroosterd, en daarnaast zeewier en wat zout. Je kunt het strooien over rijst en salades zegt het etiket en belooft een hartige crunch aan je gerecht te geven. Het ruikt in ieder geval heerlijk, wat noot achtig.



Ik heb een simpele salade gemaakt van winter postelein en tonijn (overigens beiden ook een mooie bron van omega 3 vetten) en wat gedroogde tomaatjes. Daarover 1,5 eetlepel Furikake en wat olijfolie.


Ik vond het heerlijk! Inderdaad lekker knapperig (dat komt vooral door de sesamzaad) en ongemerkt krijg je toch wat zeewier binnen. De hoeveelheid zeewier in het potje is niet heel veel (3.9%), dus op een potje van 100 gram een krappe 4 gram. Heel veel jodium zal het dan ook niet leveren, maar ik vind het een makkelijke manier om extra smaak en bite aan je gerechten te geven en alle beetjes zeewier helpen tenslotte. Voor mij is het een blijver!

Voor de echt goede bron van jodium zou je wat meer algen moeten eten. Ik kreeg nog een aantal zakjes zeewieren om te proberen, dus dat ga ik doen en daarover later meer. Voor vandaag heb ik met nog een eetlepel Furikake in mijn soep en wat extra van de lepel gesnoept wel genoeg jodium binnen denk ik;-)